בעיות:
1. חסר ידע כללי.
2. חסר ידע של שנים קודמות במקצועות הלימוד השונים.
3. מתקשה בלימודי השנה העכשווית.
פתרונות מוצעים:
- הקלטות נקודתיות של חומרי לימוד ושל ידע כללי (לתלמידים שמיעתיים).
- תרגום לשפה קלה של חומרי לימוד ויידע כללי (לתלמידים ראייתיים).
- שימוש בסרטי וידיאו במקצועות שונים (מתאים לכל הלומדים).
- הקלטת החומר לצורך שמיעה חוזרת במקצועות שונים (ללומדים שמיעתיים).
בעיות:
1. לומדים מתקשים במיומנויות יסוד, אותיות, הברות, מילים.
2. לומדים מתקשים בהבנת משפטים קצרים.
3. לומדים מתקשים בהבנת חלקי משפט.
4. לומדים מתקשים בצירופי מילים ובביטויים.
5. לומדים מתקשים בהבנת משפטים ופסקאות
6. לומדים מתקשים בזכירה.
פתרונות מוצעים:
- שיפור יכולת הדמיון ובניית מבנים מנטליים.
- שיפור הזיכרון אצל הלומדים.
- שיפור מהירות החשיבה של הלומדים
- שיפור מהירות הביצוע של הלומדים.
- שיפור יכולות ההבנה ע"י היכרות אוטומטית עם חלקי משפט מסוגים שונים (משפטי תנאי, זמן וכו').
- שיפור היכולת להשיב על שאלות הבנה.
- שחבור משפטים, מהקל אל הקשה.
- היכרות עם בעיות של משפטים דו משמעיים.
- הגדלת אוצר המילים
- "תרגום" החומר ע"י הלומד לשפתו.
- דמיון החומר.
- הקורא עונה בכתב על שאלות לימוד.
- הקורא מחבר שאלות בע"פ.
- הקורא מחבר שאלות בכתב.
בעיה:
מפסיקים בכיתות הראשונות ללמד קריאה כמקצוע.
פתרונות מוצעים:
- להמשיך ללמד קריאה כמקצוע, כמו גיאוגרפיה, וללמד את התלמידים, כולם, איך מתמצתים, איך מסכמים ואיך זוכרים.
- הכפלת מהירות הקריאה, מאפשרת לקורא לעבור יותר פעמים על החומר הנקרא, ולהגיע להיכרות יותר עמוקה עם הגיבורים וההתרחשויות.
שתי דרכים לשימור ההבנה והזכירה בקריאה
- הקורא נותן "חיים" למילה, משפט, פסקה ויוצר בראשו סרט, תנועה, דיבור וצלילים שהטקסט מקרין.
בשלב הלמידה הראשון מתאר הלומד בקול את הדמויות, התנועה הצבעים, הצלילים והשינויים שהצליח ליצור.
- הקורא "מתרגם" בראשו את הטקסט, יוצר טקסט חדש במילים נרדפות, ומספר אותו בקול.
בסוף התהליך הלומד מספר באופן חופשי מה שקרא, אם דרך הסרט שיצר בראשו ואם דרך יצירת טקסט מקביל בראשו.
מי שאינו מבין לא יכול ליצור ולדמיין סרט בראשו ואינו יכול לבנות משפטים "נרדפים", אבל דמיון סרט ויצירת משפטים "נרדפים" הם הדרך להשקעת החומר בזיכרון לטווח ארוך.