קידום לומדים מתקשים באמצעות למידה מואצת

לשיפור משמעותי בקריאה, כתיבה, דיבור חופשי/שטף דיבור, זיכרון לקוי, חשבון, לימוד אנגלית או כל שפה זרה אחרת.
read4

תלמידים מתקשים מורגלים, באופן מנטלי, לפער שיש בינם ובין לומדים אחרים. זה מוטבע במוחם ומשפיע על התנהגותם, לאורך זמן. פער זה מתחיל בבעיות קריאה, כתיבה וחשבון בכיתות היסוד, הופך לבעיות השתתפות בכיתה, ידע וידע כללי בכיתות גבוהות  יותר, ונעשה רחב יותר ויותר עם הזמן. ילדים אלה סובלים, כל הזמן, מחוסר ביטחון עצמי, מהערכה עצמית לקויה,  מחוסר מוטיבציה ומהשלמה אפאטית עם המצב, לתמיד.

קיים צורך תמידי למצוא פתרונות מהירים ויעילים, כדי למנוע את הפער בכיתות היסוד(קריאה, כתיבה, חשבון) ולהקטין אותו בכיתות הגבוהות, כדי לאפשר להם ללמוד בכיתות האם, ולא רק לשבת שם.

מטרות

  1. לאתר קשיים בסיסיים ומפורטים של תלמידים מתקשים בקריאה, כבר בכיתות א' ו-ב'.
  1. לשפר את יכולות הקריאה והכתיבה של תלמידים מתקשים בכיתות המתחילים עד לרמה טובה, ולשמור על היכולות.
  1. לאתר קשיים בסיסיים ומפורטים של תלמידים מתקשים בכיתות ג' ואילך.
  1. לשפר את יכולות הקריאה והכתיבה של תלמידים מכיתות ג' ואילך.
  1. לאפשר ללומדים המתקשים לרכוש ידע וידע כללי ולקדם אותם לסגירת פער היכולות בינם ובין שאר התלמידים.
  1. שמירה על רמת ידע וידע כללי טובה של מתקשים היא הכרחית, כדי  לאפשר קריאה חופשית, התמצאות וכתיבה מתאימה.

בעיות שצריך וניתן לפתור

  1. זיהוי ותפיסה ברמות שונות. כשל בקליטה ובעיבוד הvisual .
  2. מהירות דיבור איטית.
  3. מהירות קריאה איטית
  4. תקלות, כמו: בלבול באותיות, קריאת מילים במהופך…
  5. קריאה ללא הבנה.
  6. כשל בביצוע הוראות כתובות.
  7. כשל בביצוע פעולות הכתיבה.
  8. כשל בהעתקה מלוח או משמיעה.
  9. כשל בהעלאת רעיונות וכתיבתם.
  10. כשל בכתיב נכון.
  11. זיכרון לקוי – אין פעולות אחסון ושליפה.
  12. כשל בעיבוד Visual בחשבון.
  13. כשל בהבנת הנקרא, בשאלות מילוליות בחשבון.
  14. כשל באנגלית. כמו למעלה, בעברית.

על מנת לעמוד במטרות הרשומות לעיל, וכדי לטפל במגוון הבעיות , צריך לפתח דרכים להוראת מתקשים ולחיזוק יכולות הלמידה שלהם, תוך טיפוח היכולת האישית בדיבור מהיר, קריאה וכתיבה, כדי להגיע

לגמישות חשיבה. יש לעבוד על שיפור ב:

  1. 1. זיכרון:  א.  לימוד זיכרון וחיזוקו. ב. שימושי זיכרון בלמידה.
  1. visual: א. visual  הוא דרך הצגת המידע העיקרית בימינו: טלוויזיה, קולנוע, וידיאו, מצגות, טבלאות, תרשימים, ספרים ועוד…

ב. מי שאינו קולט חומר בvisual  אלא ב"שמיעה" – אינו יכול לקרוא ונשאר מאחור. משום כך חייבים ללמד ולחזק את ה visual עד לשימוש חופשי.

  1. Auditory – "שמיעה: א.    יש מתקשים רבים מאוד בעלי קליטה וזיכרון שמיעתי מצויין. צריך לנצל זאת, כדי לאפשר להם להיות ברמת הכיתה ולצמצם את הפערים. אפשר לחזק אותם ע"י שימוש נרחב בקלטות טייפ להאזנה, בנוסף לקלטות מחשב המשלבות ראייה ושמיעה. השימוש בהאזנה הוא איטי מאוד ביחס ל visual , אך למי שהוא שמיעתי זו הדרך המיידית, היעילה ביותר וההכרחית.
  1. כתיבה
  • הכתיבה כרישום חומר בזיכרון.
  • שינויים בכתיבה(החזקת העיפרון, לחץ על הדף, גודל האותיות, כתיבה בקו ישר) –  להכשרת המוח לפעולות יזומות ושליטה.
  • שילוב יכולת ה visual בהעתקה מלוח או משמיעה.
  • שילוב יכולת ה visual בכתיבה עצמית.
  • שילוב יכולת ה visual בבעיות של כתיב נכון.

 הישגים

     דיבור וקריאה

      א.     הרמה המבוקשת למתקשים היא קריאה חופשית והבנה, במהירות הקריאה הממוצעת, שהיא מעל 200 מילים בדקה.

      ב.     הבסיס הוא יכולת דיבור מהיר.

      ג.     כדי להגיע לקריאה חופשית של 200 מילים בדקה ויותר, יש לפתח את הקריאה בקול ואת הקריאה המהירה בקול.

וכל זה  על- ידי

     א.     הטבעה במוח של הצלילים וסימניהם ושל צירופים קבועים, כמו: לִי, לוֹ, לוּ, לָה, לֶה.

  • היכולת לבטא את שמות האותיות קדימה ואחורה בקריאת מילים ולהגיע לביטוי חופשי, עם הגדלת המהירות.

    ג.      זיהוי מילים והגייתן בקול, באופן חופשי, עם הגדלת המהירות.

    ד.      זיהוי צמדי מילים והגייתם בקול, באופן חופשי, עם הגדלת המהירות.

   ה.      זיהוי משפטים קצרים והגייתם בקול, באופן חופשי, עם הגדלת המהירות.

במקביל  –   הקנית יכולת ההבנה וחיזוקה,

ע"י הבנה אוטומטית של מילים ומשמעויותיהן.

  • בנייה עצמית של שאלות הבנה.
  • הצגת שאלות הבנה.
  • דמיון מילים, משפטים ומצבים. אי אפשר לדמיין נכון אם אין הבנה!
  • שימוש בנרדפים. במילים, בצירופים ובמשפטים.

  כתיבה

   א. הרמה המבוקשת היא זרימה שוטפת וקלה על פני הנייר.

   ב. יכולת העתקה  חופשית ושוטפת מספר או מלוח, עם הגדלת המהירות.

  • ג. כתיבה שוטפת וחופשית משמיעה, כהכתבה או דיבור, עם הגדלת המהירות.

             ד.  כתיבה שוטפת וחופשית משמיעה, כסיכום דיבור, עם הגדלת המהירות.

             ו.      העלאת רעיונות עצמית וכתיבתם.

             ז.      כתיבה עצמית של שאלות הבנה ותשובות עליהן.

             ח.     סיכום בכתב של חומר כתוב. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
סגירת תפריט
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

×
×

עגלת קניות

WhatsApp ליצירת קשר איתנו באמצעות הווטסאפ