מה מלמדים באוריינית
"אוריינית" היא תוכנת מחשב ייחודית, המיועדת לפתרון בעיות קריאה של מתקשים: דיסלקטים, תלמידים עם רמת ציונים נמוכה, מבוגרים שסיימו את בתי הספר בלי לדעת לקרוא, בוגרי אולפנים לעברית, ועוד…
"אוריינית" מבוססת על הידע בהתנהגות המוח בלמידה, כפי שמצאו חוקרים ידועים כמו טוני בוזן מאנגליה, פט ווימן מארצות הברית, ואחרים, וכן מבוססת על אספקטים שונים של למידה ולימוד קריאה, כמו: דרכי לימוד שונות לבעלי יכולות זיכרון שונות, פיתוח זיהוי מיידי של מילים ומשפטים, פיתוח "זיכרון העבודה" עד לרמת צילום אוטומטית בקריאה, פעולות לבניית זיכרון וחידוד הזיכרון, יכולת "שליפה" ושימוש בחומר שנלמד, פיתוח וחיזוק הבנת הנקרא והנשמע, הגדלת מהירות הקריאה, גם לייעול פעולות הזיכרון וגם ליעילות הקריאה והלמידה, שיעורונים בני 25-20 דקות, עם הפסקות חובה ביניהם, דיבור מהיר מאוד לסינכרון פעולות המרכזים במוח הקשורים לקריאה.
כל אלה בעבודה עם האונה הימנית במוח ופיצוי לאונה השמאלית.
יש ב"אוריינית" כ 15 מכשירי לימוד וארבעה מכשירי הטבעה בזיכרון, ייחודיים, שנבנו במיוחד ל"אוריינית", ואינם נמצאים ואינם מופעלים בשום תוכנת לימוד קריאה אחרת.
בעזרת מכשירים אלה ושיטות זיכרון אמינות, מביאה "אוריינית" את הלומדים לקריאה חופשית עם הבנה ,זיכרון, יכולת שליפה ושימוש בחומר הנלמד.
ארבעת מכשירי ההטבעה בזיכרון משנים ומחזקים את דרך הרישום בזיכרון ומאפשרים את קיצור משך הזמן הדרוש להשגת מטלות הלומד בקריאה, ומעמיקים את הרישום בזיכרון.
בפועל, הכלים אותם יקבל הלומד הם:
1. זיכרון – איך לזכור – הטבעה בזיכרון של סימני אותיות, הברות ומילים. אחסון בזיכרון ושליפה של חומר נדרשבכל זמן.
2. דמיון – איך לבנות מסכי זיכרון לשימור זיכרון ולשליפה
.3ה Visual – לימוד ויז'ואל לקליטת חומר בזיכרון דרך ראייה, בניגוד לדרך קליטת חומר דרך שמיעהAuditory).)
4. זיהוי – זיהוי מיידי של סימנים, מאותיות ועד משפטים. אימון לזיהוי ללא השתהות.
5. זיהוי ומשמעות – שילוב מיידי לקריאה חופשית ומהירה.
6. צלילי היסוד – הברות.
7. הברות שהן מילים – להקלת קליטת החומר בזיכרון.
8. שילוב הברות – לאיתור עצמאי של מילים ידועות וחדשות
9. תבניות – מילים, מילים באותיות גרוניות, משפטים קצרים, משפטי שאלה.
10. הגייה ודיבור – הגייה נכונה ודיבור(הקריאה בקול) כחלק בלתי נפרד מן הקריאה והבנת הנקרא.
11. דיבור מהיר ומהיר מאוד – הקשר בין הקריאה בעיניים ובין מהירות הדיבור.
12. שטף דיבור/קריאה מהיר מאוד ומוטעם – הבנה וקריאה מהירה בקול. היעד העיקרי של לימוד קריאה.
13. הבנת הנקרא – הצגת שאלות אוטומטית. לימוד בדפוסים. בניית מאגר שאלות ותשובות בזיכרון הלומד. לימוד עיקרון משפטים דו משמעיים לשימור בזיכרון של שני פריטי ידע, והבנת היחסים ביניהם במשפט.
הטבעה בזיכרון של תבניות דקדוקיות ותחביריות, כמו: קבוצות משמעות, חלקי משפט, סמיכויות למיניהן,הפכים, חריגים, שייכות, ואיתור משמעויות משפט לפי מילות הקישור.
הדמיון כמרכיב מרכזי בהבנה. משָלים כבסיס ללימוד דמיון. הדמיון, בניית סרט בראש, הוא רשם זיכרון מס. 1.
קריאה חופשית של טקסטים ברמות שונות + שו"ת ברמה מתקדמת, שהן חלק מן הטקסט.
הלומד מספר את המשפט או הפסקה במילים שלו.
קריאה אנכית – כל חלק משפט מוצג בשורה נפרדת + שו"ת, כחלק מן הטקסט, להטבעת ההבנה, הקשר בין חלקי המשפט ומבני המשפטים בזיכרון.
הלומד מחבר בעצמו שאלות ותשובות לטקסט ומטביע אותן בזיכרון בדרך הויז'ואל, לשימוש עתידי.
14. מהירות קריאה – הכפלה או שילוש מהירות הקריאה.
קריאה במבט – עד 4 מילים במבט.
דמיון ובניית סרט בראש לזיכרון.
מבחני קריאה לשילוב מהירות קריאה עם הבנת הנקרא
.
המכשירים והתהליכים אותם תפגשו במהלך העבודה עם אוריינית:
1. מכשיר ההטבעה "בזק", לאימון המוח במהירות דיבור, במהירות קריאה ובזיכרון.
2. מכשיר ההטבעה "צבען", לאימון המוח בתנועה של אותיות, הברות, מילים ומשפטים, במהירויות שונות ובמצבים משתנים.
3. מכשיר ההטבעה "מללן", לאימון המוח בדפוסי הברות מילים ומשפטים, במהירויות משתנות ובדיבור מהיר ביותר.
4. מערכת ההטבעה "שילוב הברות", לזיהוי מהיר ביותר ולדיבור מהיר ביותר של הברות, מלים ומשפטים. קרוב ל900 מילים בעברית.
5. "לוח", עברית אנגלית, מכשיר מיוחד, הכולל אותיות, סימני פיסוק, סימני ניקוד וספרות, לאימון ראשוני של אותיות, הברות, מילים, משפטים ופסקות. ולשימוש בכל מכשירי ההטבעה בזיכרון.
6. "משָלים", מערכת הכוללת שפת משלים ללימוד דמיון, וטקסטים במקצועות לימוד שונים
7. "שורות" מערכת לימוד ושימור השפה, כדי לאפשר קריאת משמעות והבנה.
8. "אנכי", מערכת טקסטים במקצועות שונים, בדרך מיוחדת, להבנה ולזיכרון.
9. "קריאה יעילה", מערכת להגדלת מהירות הקריאה, ההבנה, והזיכרון.
10. שעונים ומדדים שונים הניתנים לשינוי בהתאם לקצב הלמידה ולרמת הלומד.